Tenker grønt – også til vanns

Folla Maritime Service AS leverte nylig sin aller første elektriske arbeidsbåt til oppdrettsnæringa. Nå har de for alvor meldt seg på det grønne skiftet.

Det er travle dager ved verftet på industriområdet Øra på Lauvsnes. Mens sola skinner ute høres det klart og tydelig at det er høy aktivitet inne i verkstedhallen. Det sveises, kuttes, bankes og slipes.

– Akkurat nå har vi fire båter inne i produksjon. Det er maks av det vi har kapasitet til per i dag. Vi har akkurat levert en av i alt to elektriske arbeidsbåter til Nova Sea. Vi har jobbet en del med utviklingen av akkurat denne båten, og vi er svært fornøyde med resultatet. Båten er av typen Follawork 35 som vi har levert til Nova Sea tidligere. Vi har gjort en del endringer på design slik at vi har kunnet tilpasse båten batteridrift. Dette er vår aller første elektriske båt, så det er en stor milepæl for oss, forteller daglig leder Runar Brennvolleng.

Flatanger er et fantastisk sted

Tilbakemeldingene på den nye båten har så langt vært utelukkende positive.

– Det er jo selvfølgelig en innkjøringsperiode når det kommer til en helt ny båt, men den har vært i daglig drift siden Nova Sea fikk båten. De sier at det selv etter en hel dag i bruk fortsatt er rundt 50 prosent batterikapasitet igjen. Det er jo imponerende, sier Brennvolleng.

– Vi er rett og slett stolte over den nye el-båten, legger han til.

 

Holdt driften i gang
Fra verftet på Øra har Folla Maritime Service AS levert arbeidsbåter og hurtiggående fartøy til oppdrettsnæringa og andre aktører siden 1994. Folla Maritime Service var blant annet de første til å ta i bruk katamaraner som servicefartøy. Disse er i daglig bruk ved svært mange oppdrettsanlegg langs hele kysten.

Det er veldig mye spennende som skjer her om dagen

Til tross for at Covid-19 herjer over hele kloden, har båtbyggerne i Flatanger klart å holde drifta i gang. Ordreboken fylles stadig opp, og de holder nå på med planer om et nytt bygg i Storlavika for å kunne imøtekomme den økende etterspørselen.

– Vi ser at de lokalene vi er i nå ikke er gode nok. Vi trenger større plass og bedre lokaler til å bygge fartøy i. Ikke bare det, men service-biten til bedriften lider også litt under de forholdene vi har i dag. Hvis du tar nabobedriften AQS som et eksempel. De har rundt 20 båter, men det er bare fire av dem som er små nok til at vi kan ta dem opp på verkstedet. Derfor skal det bi bra med et nytt bygg, forteller Brennvolleng.

 

Det var tilfeldighetene som gjorde at Brennvolleng havnet i akkurat Flatanger og Folla Maritime Service AS. Etter å ha jobbet to år i oljebransjen og Reinertsen AS i Trondheim ble det innsparinger hos de store oljegigantene, og oljenæringa lå med brukket rygg. Brennvolleng ble permittert og jakten på en ny jobb ble satt i gang. Da det åpnet seg en prosjektstilling i Flatanger benyttet Brennvolleng, som opprinnelig kommer fra Helgeland, muligheten. Siden har han blitt værende.

Næringsvennlig kommune
– Flatanger er et fantastisk sted. Jeg kommer fra en liten plass, så jeg er ikke noe utpreget storby-kar. Derfor passer Flatanger helt perfekt for meg. Med den flotte naturen og mulighetene som finnes ved det. I tillegg har det skjedd utrolig mye når det kommer til det lokale næringslivet de siste årene. Jeg er imponert over hvor mye ting har vokst, og mye av æren for det skal de lokale eierne i Bjørøya ha. De har stilt mye opp for lokalsamfunnet. I tillegg er Flatanger en veldig næringsvennlig kommune, mener Brennvolleng.

– Det er veldig mye spennende som skjer her om dagen, skyter han inn.

Folla Maritime Service AS leverte i alt fem båter til ulike kunder i fjor, og i år er det planlagt ferdigstillelse av i alt seks båter. De er totalt 20 ansatte på verftet. 17 stykker i produksjon og tre i administrasjon. I tillegg har de fem innleide i perioder med mye å gjøre.

– Vi har også en ansatt gjennom NAV. Han er fra Syria og er her for å få litt arbeidstrening. Det fungerer veldig bra. I sommer fikk lærlingen vår fagbrev, men det vi ser er at det er vanskelig å holde på lærlingene etter at de er ferdige her. Ofte reiser de tilbake til hjemplassene eller til større byer, noe som er veldig synd.

Neste båt som skal ut av dørene til Folla Maritime er en såkalt kombi-båt som skal fungere som både arbeidsbåt til havbruksnæringa, men også som en fullverdig fiskebåt på Lofotfiske.

–  Vi har mange spennende oppdrag, sier Brennvolleng og smiler før han haster av gårde i en travel arbeidshverdag.

Del denne artikkelen

Liknende artikler: